Tuesday 5 April 2016

Slipped Disc Symptoms

Salam semua.....
Pada kali ini ....perkongsian saya mengenai Apakah itu SLIPPED DISC ?
home to home fisio, fisioterapi,physioteraphy,benefits, installment plan, premium beautiful, premium beautiful corset, premium beautiful elegance, promosi, slipped disc, sakit belakang, bvsm, rawatan slipped disc

Slipped disc boleh terjadi kepada sesiapa sahaja tanpa mengenal usia dan jantina. Pada usia 30an dan 40an, fenomena slipped disc ini adalah dianggap normal.
Secara ringkasnya ia juga dikenali sebagai prolapsed disc atau herniated disc. Ia bermaksud tulang belakang yang "teralih" atau "menggelongsor" dari kedudukan asal. Ini disebabkan oleh gel di antara tulang yang berfungsi menyerap tekanan telah bocor dan seterusnya mengakibatkan alihan.
Apabila ini terjadi, tulang akan menekan saraf-saraf yang mengawal anggota badan seperti kaki, tangan dan leher. Kesakitan yang melampau menyebabkan anggota badan menjadi kebas dan pergerakan akan terbatas.
Pada permulaannya pesakit akan rasa sakit belakang seperti sengal-sengal, tetapi lama-kelamaan geseran dan tekanan disc terhadap saraf akan menyebabkan radang saraf yang menyebabkan sakit belakang dan kekurangan upaya. Setiap saraf tunjang itu akan ke bahagian-bahagian tertentu dalam badan kita, sebagai contoh disc yang terletak pada kedudukan Lumbar 4 atau 6 (L4/L5) berhubung ke kawasan pinggang ke bawah.
Bahagian ini lah yang paling banyak berlaku Slipped disc dan masalah saraf kerana tekanan badan tertumpu di bahagian tersebut. Apabila ini berlaku masalah-masalah seperti kekebasan, kesukaran menggerakkan kaki dan berjalan atau lebih parah lagi tidak boleh berjalan.
Punca biasa berlaku SLIPPED DISC :
* Terjatuh dari posisi duduk
* Mengangkat barang dan melakukan kerja berat dengan cara yang salah
* Orang yang suka melakukan sukan lasak dan aktif bersukan
* Mempunyai berat badan berlebihan
* Kemalangan jalan raya
* Melompat dari tempat tinggi
Cara rawatan oleh Pakar :
1. Fisioterapi - Kaedah senaman untuk menguatkan otot
2.
Stereoid - Suntikan untuk menguatkan otot belakang dan mengurangkan kesakitan
3.
Pembedahan - Bahagian tulang dan disc yang terkeluar akan dikikis.
4. Lumbar Corset - Cara paling murah dan tidak menyakitkan adalah dengan memakai Lumbar Corset untuk menyokong tulang belakang dan mempercepatkan proses pemulihan.
Cara mencegah atau mengelakkan SLIPPED DISC :
*  Membuat senaman secara konsisten sekurang-kurangnya 2 kali seminggu walaupun senaman ringan seperti berjalan tetapi tidak berisiko yang boleh menyebabkan kecederaan otot.
* Mengamalkan posture yang betul terutama ketika bekerja.
* Menggunakan teknik yang betul terutama ketika mengangkat barang yang berat.
* Badan Berat badan ideal dengan mengikut BMI yang sesuai dan dapat mencegah penyakit lain seperti darah tinggi, kolestrol tinggi, diabetes dan sakit jantung.
Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada pembaca semua!
home to home fisio, fisioterapi,physioteraphy,benefits, installment plan, premium beautiful, premium beautiful corset, premium beautiful elegance, promosi, slipped disc, sakit belakang, bvsm,5 perkara

Anda memerlukan khidmat Fisioterapi ?

 Syarikat Big Heart Physio.... menawarkan khidmat fisioterapi bergerak untuk membantu pesakit SLIPPED DISC @ SAKIT BELAKANG mendapatkan rawatan SEMUDAH dengan membuat 1 PANGGILAN sahaja. 


Hubungi  segera talian (call/whatapps) 012-2998620 (helmi) / 013-2935318 (aini) 
atau 
PM di Fb https://m.facebook.com/bigheartphysio. Jom like Fb pages dan follow www.bigheartphysio.blogspot.com untuk mengetahui update-update terkini .

Sharing is caring....
Love
Radziah Radzi
Call/sms/wssp 017.6599.421


No comments:

Post a Comment