Thursday 5 February 2015

KUIH MASALODEH

resipi, senang,sedap,mudah,murah,sihat,mineral coffee,premium beautiful corset,cantik,kuih tradisional,kuih tempatan,biskut,jana pendapatan,side income,partime job,kuih masalodeh by radziah radzi
MUDAH, RINGKAS,RANGUP DAN SEDAP!!!
Ini adalah  resepi kegemaran keluarga saya......sekali buat saya akan gandakan  kuantiti resepi ni sebab separuh saya goreng untuk makan dan separuhnya lagi saya goreng separuh masak dan simpan dalam peti sejuk supaya lain kali nak makan hanya perlu keluarkan dan goreng semula.
Menurut anak saya yang belajar di Mesir, kuih yang hampir sama seperti ni juga ada di sana....ia di panggil “to’miyyah” tapi ia dibuat daripada kacang hijau dan kuih masalodeh ni guna kacang dal.
Kuih masalodeh ni bahan-bahanya tak banyak dan cara membuatnya amat mudah dan ringkas. Rasanya rangup dan sedap...
Bahan-bahan:
2 cawan kacang dal
1-2 tangkai daun kari - gunting kecik-kecik
1 tangkai cili kering - gunting kecik-kecik
1 biji bawang besar - potong dadu
1 sudu kecik jintan manis
Garam secukup rasa

Cara-cara:

1.Rendam kacang dal semalaman. Toskan.... kemudian separuh diblend halus dan separuh lagi diblend kasar

2.Campurkan kacang yang diblend tadi dengan kesemua bahan2 lain, bulatkan dan tekan supaya leper di bahagian tepi.

3. Panaskan minyak......goreng dalam minyak yang banyak dan balik balikkan, bila ia timbul maknanya dah masak la tu.....

Hemm...senangkan!!!
Tunggu apa lagi.....meh la cuba.....

Boleh buat minum-minum petang bersama secawan kopi!
resipi, senang,sedap,mudah,murah,sihat,mineral coffee,premium beautiful corset,cantik,kuih tradisional,kuih tempatan,biskut,jana pendapatan,side income,partime job,kuih masalodeh by radziah radzi
Saya penggemar Mineral Coffee - kopi robusta yang mengandungi Garam Buluh. Rasanya memang sedap lemak-lemak manis gitu...(sesuai utk pesakit kencing manis)
Berminat nak tahu lebih lanjut tentang MINERAL COFFEE???
or,  berminat nak cuba sekotak jer dulu Mineral Coffee ni...
(sekotak ada 20 sachets), boleh PM saya personally.

Harga cuma RM30 (tak termasuk postage)
Beli 2 kotak - Free postage !

Sharing is Caring.... 
Love
Facebook : Radziah Radzi | Instagram : @radziahradzi
 Whatsapp / Call/sms : 017.659.9421

No comments:

Post a Comment